Vanaf 19 mei 2019 staat de programmering van Het Nieuwe Instituut vier maanden in het teken van meer-dan-menselijke kennis. Onder de noemer van Neuhaus opent er 100 jaar na de oprichting van het Bauhaus een tijdelijke academie waar bezoekers worden meegenomen op een verkenning van wat het betekent als de mensheid de wereld zou leren ervaren zonder zichzelf centraal te stellen. Wat als mensen leren denken, waarnemen en ontwerpen volgens de belangen en mogelijkheden van dieren, planten, robots en microben?

Met Neuhaus opent Het Nieuwe Instituut een tijdelijke en transdisciplinaire academie voor meer-dan-menselijke kennis. In de geest van het Bauhaus, dat met radicale ontwerp- en onderwijsvernieuwingen probeerde om de wereld te midden van de puinhopen van de Eerste Wereldoorlog opnieuw te leren zien en te vormen, reageert Neuhaus met een veelzijdig curriculum op de planetaire burn-out van het huidige tijdperk.

De vraagstelling van Neuhaus raakt aan actuele thema’s die in binnen- en buitenland hebben geleid tot zowel breedgedragen protestacties als inspirerende culturele manifestaties. De kwestie hoe het (design)onderwijs zich zou kunnen of moeten verhouden tot de uitputting van de aarde werd recent bijvoorbeeld in de 4de Istanbul Design Biennale: a School of Schools aangekaart, en vormde een van de uitgangspunten van de XXII Triennale di Milano, Broken Nature: Design Takes on Human Survival.

Neuhaus bouwt voort op uitgebreid vooronderzoek van de afdeling Research van Het Nieuwe Instituut, die voor de gelegenheid ondersteund werd door externe onderzoeker en curator Angela Rui.

Neuhäusler

Neuhaus wordt samengesteld voor, door en met actieve deelnemers van buiten Het Nieuwe Instituut, de zogenaamde Neuhäusler. Een eerste lichting van deze academies, designers, kunstenaars, theatermakers, machines, chef-koks, uitvinders, onderzoekers, algoritmes, activisten en buurtbewoners werd onder meer geworven met een Call for Auditions.

Symposium

De aftrap van Neuhaus bestaat uit een experimenteel symposium, dat op 18 mei 2019 de uitdagingen schetst waar het project op inspeelt, de centrale thema’s en vragen presenteert en op die manier de introductie vormt van het curriculum. Er wordt aan het symposium bijgedragen door onder meer: Annika Kappner, Cooking Sections (Daniel Fernández Pascual en Alon Schwabe), Elaine Gan, Elisa Yvelin, Erinma Ochu, Federico Campagna, Grâce Ndjako, Menno Schilthuizen, The Otolith Group (Anjalika Sagar en Kodwo Eshun), Patricia MacCormack, Tabita Rezaire.

Leerlijnen

Het curriculum is opgebouwd rond de volgende zeven leerlijnen: Collective Bodies, Extended Senses, Multispecies Urbanism, Time Worlds, Meeting Matter, Other Subjectivities en More-than-human Languages. De Neuhäusler die als tutor betrokken zijn bij het begeleiden van deze trajecten zijn Amenti Collective, Heleen Klopper, June Yu, Nadine Botha, Research for the Botanical, Night of Philosophy, Mona Lisa’s, Esther Polak & Ivar van Bekkum, Eric Kluitenberg, Ines Péborde, Rianne Makkink en vele anderen.

Lokalen

De permanente opstelling van Neuhaus, die gedurende de gehele looptijd op de begane grond van Het Nieuwe Instituut te bezoeken en beleven is, bestaat uit een aantal ‘leslokalen’ en interactieve werkplekken die corresponderen met specifieke ruimtes in een academiegebouw en verwijzen naar bepaalde leerlijnen in het curriculum. De lokalen worden ingericht door de meest uiteenlopende Neuhäusler: kunstenaars(collectieven), ontwerpers, onderzoekers, kunststofvezels, mythische wezens, algenpopulaties, monitoren en kunstmatige intelligentie. Betrokken makers, denkers en organisaties zijn onder meer: de afdeling Erfgoed van Het Nieuwe Instituut, Z33/Studio Time, Evelina Domnitch & Dmitry Gelfand, Edwin Driessens & Maria Verstappen, de Willem de Kooning Academie, Hackers & Designers, Conny Groenewegen en Officina Corpuscoli.

Curriculum 

Het curriculum of rooster van Neuhaus komt onder meer tot uiting in doorlopend onderzoek en vrijwel dagelijkse lezingen, workshops, performances, presentaties, bijeenkomsten, tijdelijke tentoonstellingen, wandelingen, meditaties, massages, animaties, diersoort-overstijgende diners, filosofische gesprekken, apenkooisessies, speurtochten, en virtual reality. Via verschillende wegen zal gedurende de looptijd van Neuhaus een dagelijks, wekelijks en maandelijks ‘lesrooster’ worden verspreid. Bij het curriculum zijn onder meer Lisette Smits en studenten van de Gerrit Rietveld Academie, de Design Academy Eindhoven, en de Willem de Kooning Academie betrokken.

Neuhaus.world

In het kader van Neuhaus ontwikkelde Studio Moniker in opdracht van Het Nieuwe Instituut een interactieve videoclip bij de single ‘Lake of Pavement’ van de Rotterdamse artiest Jo Goes Hunting. De video is tevens een online ‘wereld’ die voortdurend in ontwikkeling is doordat deze ingevuld wordt met telkens nieuwe foto’s van bezoekers. Het evoluerende resultaat landt ook in de fysieke installatie in Rotterdam en vormt het uitgangspunt voor de campagne die Het Nieuwe Instituut rond Neuhaus lanceert.