Schoonmaak en restauratie van het grootste schilderij van Nederland

1680m2 Panoramadoek van Mesdag

Vanaf vandaag starten twee restauratoren -voor de ogen van het publiek- met de restauratie en schoonmaak van het grote Panoramadoek van Mesdag. 1680 vierkante meter doek wordt van vuil ontdaan en waar nodig gerestaureerd.

Voor de klus zijn drie maanden uitgetrokken.

Schoonmaakproces

Het proces bestaat uit drie stappen: de laag stof wordt verwijderd met een speciale stofzuiger. Vervolgens wordt met een daarvoor geschikte spons vettige roetdeeltjes weggehaald. Deze spons rult het vuil op, als een gum. Daarna veegt een zachte kwast deze deeltjes weg. Zo worden de kleuren van het doek weer teruggebracht in hun oorspronkelijke, heldere staat. Dankzij deze behandeling zijn het doek en de verf weer beter beschermd tegen toekomstig vuil.

Restauratie en retouches

De kleurlaag van de schildering wordt nauwkeurig gemonitord en bijgewerkt waar de toplaag ontkleurd is. Eventuele lacunes die vanaf het duin zichtbaar zijn worden gevuld en met retouches geïntegreerd.

Jorinde Koenen, hoofdrestaurator van Museum Panorama Mesdag: “…Voor het retoucheren gebruiken we onder andere speciale potloden met een hoge concentratie pigment en daardoor veel kleurkracht en een zeer hoge lichtechtheid. Bij het ontstoren van gebieden waar de verf is verkleurd door oude lekkages gaat de voorkeur uit naar droge materialen, vanwege de specifieke eigenschappen van het Panoramadoek (mat, geen vernis, zeer poreus en absorberend, maar ook het enorme oppervlak)…”.

Conservering

Dit jaar ligt de nadruk van de werkzaamheden met name op conservering inclusief een zorgvuldige controle en documentatie van de huidige conditie van het doek.

Het Panorama wordt elke vijf tot zeven jaar schoongemaakt, nagelopen en waar nodig behandeld. Dit is nodig om het Panorama te behouden zodat toekomstige generaties verzekerd zijn van een bezoek aan Mesdags Panorama.

Minke Schat, museumdirecteur: “…Het is een eervolle taak om het erfgoed van het kunstenaarsechtpaar Mesdag tot in lengte van dagen voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk te houden. Een goede conservering van het 143 jaar oude Panoramadoek is dan ook van het grootste belang. We zijn verheugd en dankbaar dat dit project mede mogelijk is gemaakt door steun van de Vrienden van Mesdag, het Zadelhoff Cultuurfonds en BAM Infra Nederland…”.

Lees ook: Stadsherstel Den Haag maakt monumenten natuurinclusief!

Live

De schoonmaak van het Panoramadoek is live te zien. Terwijl de bezoeker zich waant op het Seinpostduin met uitzicht over het Scheveningen van 1881, kan men tegelijkertijd schakelen naar de restauratoren die dicht bij het doek, door het doorbreken van de optische illusie, er ineens als reuzen uitzien. Een bijzondere ervaring die maar eens in de vijf a zeven jaar te zien is. De restauratiewerkzaamheden vinden plaats in de maanden juni, juli en augustus. Museum Panorama Mesdag blijft gedurende de onderhoudsbeurt geopend voor het publiek.

Eerdere restauraties

De laatste onderhoudsbeurt van het Panorama was in de zomer van 2017. Toen werd het gehele doek gereinigd en van stof- en roetdeeltjes ontdaan. Dit was echter niet het eerste grootschalige onderhoud. Eind jaren tachtig verkeerde het wereldberoemde Panorama van Scheveningen, in slechte staat. Het 114,5 meter lange doek vertoonde flinke slijtage en er moest snel actie worden ondernomen. Er volgde begin jaren ’90 een grootscheepse restauratie*. Een groot team van restauratoren, kunsthistorici en technische experts bundelde de krachten om dit artistieke hoogtepunt van Mesdag niet verloren te laten gaan. 

Over Panorama van Scheveningen

Het Panorama van Scheveningen is ruim 140 jaar oud. In 1880 kreeg Hendrik Willem Mesdag de opdracht van een Belgische panoramamaatschappij voor het maken van een 360-graden schilderij. Als onderwerp koos hij zijn geliefde dorp Scheveningen, locatie Seinpostduin, toen het hoogste duin van het dorp. Met hulp van zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten, George Hendrik Breitner, Théophile de Bock en Bernard Blommers –stuk voor stuk belangrijke schilders in die tijd – kreeg hij het Panorama van Scheveningen in vier maanden af.

*) De documentairePanorama Mesdag: Restauratie van een schilderij zonder grenzen (26 min., 1996) doet verslag van de omvangrijke restauratie van het Panorama in de jaren ’90.