Keramiekmuseum Princessehof heeft met Made in Holland: 400 jaar wereldmerk een recordaantal van 75.542 bezoekers getrokken. Het is daarmee de best bezochte tentoonstelling van het Princessehof ooit. De tentoonstelling, die onderdeel was van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, werd met een rapportcijfer van een 8,3 zeer hoog gewaardeerd door het publiek. Meer dan 40.000 bezoekers kwamen speciaal voor de tentoonstelling naar Leeuwarden. Hiermee zorgde het museum voor een economische impuls voor de stad van 1,7 miljoen euro.

Vanaf 2 juni 2018 t/m 30 juni 2019 presenteerde Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden een tentoonstelling over vier Nederlandse succesverhalen: Delfts blauw, Maastrichts aardewerk, art-nouveaukeramiek en Dutch Design. Geïnspireerd door buitenlandse technieken en stijlen wisten fabrikanten telkens weer tot nieuwe producten te komen en deze succesvol te maken. Voor de tentoonstelling kwamen meer dan 700 bruiklenen vanuit heel Europa naar Leeuwarden. De eigen collectie werd aangevuld met topstukken uit onder andere het Nationaal Museum in Gdańsk, Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg, Museum für Angewandte Kunst in Wenen, het Museum voor Schone Kunsten en Geschiedenis in Brussel en diverse privécollecties.

Aandacht
De nationale pers was positief over Made in Holland: 400 jaar wereldmerk. NRC deelde vier sterren uit en Telegraaf noemde het een ‘fascinerende tentoonstelling’. In totaal verschenen er 197 artikelen in binnen- en buitenlandse kranten en tijdschriften met een totale mediawaarde van €521.694,-.

Economische waarde
Uit publieksonderzoek bleek dat 40.500 bezoekers speciaal voor de tentoonstelling naar Leeuwarden kwamen. Zij gaven in totaal zo’n 1,7 miljoen euro uit in de stad aan eten, drinken, winkelen en andere activiteiten. Bovendien bleef 20% van de bezoekers gemiddeld 1,6 nachten slapen wat zorgde voor ruim 13.000 hotelovernachtingen in de stad en regio.

Educatie
In totaal hebben 3000 leerlingen, docenten en begeleiders leerlingen uit het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs hebben de tentoonstelling bezocht binnen het speciaal ontwikkelde onderwijsprogramma. Zo ontdekten bijna 1.500 kleuters uit Leeuwarden en omstreken ontdekten in de tentoonstelling hoe een vaas wordt gemaakt. Uit het voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zonden 140 leerlingen van 7 scholen een ontwerp in voor een van de drie edities van de ontwerpwedstrijd.

Publicatie
Speciaal voor de tentoonstelling is een team van specialisten aangesteld om wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Zij hebben belangrijke nieuwe inzichten over de export van Nederlandse keramiek van de 17de tot en met de 20ste eeuw naar voren gebracht. De resultaten van dit onderzoek, waar Made in Holland: 400 jaar wereldmerk op is gebaseerd, zijn gebundeld in een publicatie in het Nederlands en Engels.

Gezonken schatten
Vanaf 7 september 2019 presenteert het Princessehof Gezonken schatten. De tentoonstelling laat keramiek en andere voorwerpen zien die gevonden zijn aan boord van zeven scheepswrakken uit de negende tot en met de negentiende eeuw. De schatten vertellen fascinerende verhalen over de Maritieme Zijderoute in Azië. Daarmee gaat een verborgen wereld open van internationale handel en uitwisseling.

De tentoonstelling Made in Holland: 400 jaar wereldmerk is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en wordt mede mogelijk gemaakt door de presenting partners van LF2018: ING, Arriva en Leeuwarder Ondernemersfonds. De tentoonstelling wordt ondersteund door Turing Foundation, Mondriaan Fonds, Fonds 21, Ottema-Kingma Stichting, Club Céramique, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Vrienden van het Princessehof, Stichting Herbert Duintjer Fonds, Stichting Juckema-Sideriusfonds en Boelstra Olivier Stichting.