Het Mondriaan Fonds heeft een bijdrage van Euro 125.000,- ter beschikking gesteld aan de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Het rijdende museum gebruikt de bijdrage om personenrijtuig 455 te restaureren. Het werd in 1920 gebouwd in Amsterdam voor de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij. Later deed het dienst bij de Nederlandsche Spoorwegen.

De bijdrage is toegekend in de kader van de nieuwe regeling Restauratie Mobiel Erfgoed, waarvoor minister Van Engelshoven van cultuur een miljoen beschikbaar heeft gesteld. Het cultuurfonds benadrukt in de toekenning de vernieuwende manier waarop het rijtuig wordt gerestaureerd. Stagiaires van HBO en MBO worden betrokken bij de reconstructie en bezoekers van de Museumstoomtram worden op een interactieve wijze bij de restauratie betrokken. Een deel van het restauratieproject is bovendien gefinancierd door middel van Crowd Funding en een bijdrage mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij.        

Dankzij de bijdrage kan de Museumstoomtram nu de complete Tram voor Bello restaureren. In dit project krijgt stoomlocomotief Bello de tram terug waarmee ze tot 1955 mensen naar het strand in Bergen aan Zee vervoerde. In de werkplaats van de Museumstoomtram zal vanaf 27 april worden begonnen met de restauratie van het soortgelijke rijtuig NS 423. Rijtuigen 425 en 455 en bagagewagen 406 volgen daarna.

Vanaf een hoog platform in de werkplaats van de Museumstoomtram is te zien hoe aan de opbouw van rijtuig 423 gewerkt wordt. Op een nieuw interactief scherm kunnen bezoekers vanaf de Meivakantie de Tram voor Bello zelf bouwen.

Meer informatie over het restauratieproject: www.tramvoorbello.nl

Foto: LJ.P. Albers