In het jaar van de Gouden Eeuw, vertelt de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik nog een verhaal: dat over de IJzeren Eeuw. Vanaf 1882 werden Hoorn, Medemblik en Enkhuizen aangesloten op het spoor en volgde opnieuw een grote ontwikkeling. Niet aan het water maar juist aan de landzijde van de Westfriese steden. De Museumstoomtram onderstreept het belang van die ontwikkelingen in de 19 eeuw met het op de rails zetten van een echte Westfriese replica. Een ‘Westfries personenrijtuig uit de IJzeren Eeuw’

Rijtuig 501

Vijf jaar geleden werd aan het project begonnen, en vandaag was het zover. Rijtuig 501 verliet de werkplaats van het rijdende museum in Hoorn. Een reconstructie van de allereerste rijtuigen waarin de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij zijn reizigers vervoerde van Medemblik naar Hoorn. Dat was in 1887. Nu, 131 jaar later, zal het ‘nieuwe oude’ rijtuig zijn eerste meters afleggen tijdens het IJzeren Eeuw Weekend dat de Museumstoomtram vanaf 25 oktober organiseert. Vanaf de komende winter kunnen reizigers er dan mee naar Medemblik reizen.

IJzeren Eeuw Weekend

Maar, daar blijft het niet bij. Onder het motto: zo ging je hier vroeger op reis keren vanuit het hele land historische treinen die hier vroeger reden voor één keer terug naar Westfriesland. Met elektrisch treinstel NS 273 uit 1952 van het Spoorwegmuseum kan tijdens het IJzeren Eeuw Weekend dagelijks vier keer worden gereisd over de hoofdspoorbaan tussen Hoorn en Enkhuizen in aansluiting op stoomtram en boot. De historische diesellocomotief NS 2454 van CREW 2454 uit Amersfoort rijdt met een speciale goederentrein met reizigersaccommodatie tussen Hoorn en Medemblik. Voor alle info zie: www.stoomtram.nl/herfst

Foto’s: Roll out van rijtuig 501 uit de Hoornse werkplaats op 16 oktober 2019. Foto Museumstoomtram